zaterdag 28 juni 2014

Nog wat wetenswaardigheden

Wellicht leuk om te weten:
Dat we in de periode van 30 mei t/m 26 juni 2014 .....
.... zo'n 347,35 gallon benzine verstookt hebben. (Medium Grade 89)
Eén gallon is 3,7854 liter. Eén mijl is 1,61 kilometer.
Er werden 9,5 mijl per gallon gereden, en dat zijn omgerekend 1 liter op 4,05 km.

In die vier weken reden we met de camper zo'n 89 uur en 20 minuten, zo'n 3300 mijl (5320 km) Inclusief twee dagtouren, Yosemitepark en de KOA San Francisco Tour werden 5727, 7 km afgelegd.
En werd er maximaal 116,14 km/uur gereden, gemiddeld 64,11 km/uur.

Geklommen werden in totaal 48302 meter, afdalingen waren totaal 48254 meter.
Dus meer dan 48 km bergop, en die ook weer bergaf ....

Verbruik aan propaangas op die vier weken, ongeveer een halve tank, 4,7 gallon, ongeveer $18,-. Bijgetankt voorlaatste dag, op Malibu RV Park.
Geen kachel aangehad, wel meermaals kort de boiler, alleen om te douchen, dan volstaan, 10 minuten aanzetten, daarna uit, eerst de kort "doucher" (ben ik) dan de iets langere "doucher" (Marjon)
Olieverbruik, niets, Ruitensproeier, niet nodig gehad.

donderdag 26 juni 2014

Van Malibu RV Park terug naar het RoadBear verhuurpunt bij LA

Hedenochtend .... terug naar RoadBear, het verhuurpunt bij LA, in Augura Hills.
Het zit er bijna op! We tanken de vers watertank vol en rijden even naar de dumpstation, op de camping, De WC en vuilwatertanks worden geleegd en gereinigd en we kunnen rond 8 uur op weg. De resteerden etenswaren, koffie, filterzakjes enz. hebben we aan onze buren, gegeven, een jong nederlands echtpaar die met hun jonge kind onderweg was, en een frans gezin, uit Bretagne, met hun twee jonge dochtertjes, die er aangenaam verrast en blij mee waren.

Het zijn nog maar zo'n kleine dertig kilometer dus, dat moet redelijk vlug te doen zijn.
En ondanks het ochtendverkeer, verloopt de rit vlot, en komen we, nadat we de brandstoftank volgegooid hebben, rond half negen aan. In totaal hebben we ruim 3300 mijl gereden, 4,7 gallon propaangas verbruikt, en ruim 4 uur de generator laten lopen.
Gelukkig hoeft voor de airco niets extra betaald te worden, want die heeft overuren gedraaid. Het totale verbruik op deze 4 weken is 347,35 gallon benzine!

Na wat omrekenen kom ik op zo'n 1 liter benzine op 4,05 km ....
(1 gallon per 9,5 mijl)

Het is er lekker rustig en na volledige controle van het voertuig, alles is in orde en geen schade, kunnen we eerst eens lekker buiten zitten en wachten totdat de transfer naar de LAX luchthaven, rond 11 uur (of vroeger als iedereen er is) kan gebeuren.

Er staan volgens de supervisor, vandaag maar 3 "terugbrengers" en 3 campers voor verhuur op het programma, dus lekker rustig. Het parkeerterrein staat niet al te vol en onze camper wordt al klaargezet om volledig gepoetst te worden.

En dat is echt wel nodig, Bijna de volledige vliegenpopulatie van Californië, een deel van Utah en Nevada, zitten vastgeplakt tegen de alkoof en zijkanten, de voorruit valt mee want die hebben we zelf al een paar keer schoon gemaakt.

Een dik halfuurtje later kwam nog een ander ander Nederlands echtpaar, hun camper terugbrengen, al wachtend werd er wat gekletst en koffie gedronken. En onderwijl nog wat gepraat met een duits stel, twee meiden die een "kleintje" gehuurd hadden en meteen naar Sequoia wilden rijden. Ze waren al eens eerder met een huurcamper hier onderweg geweest.

Tsja en na koffie en thee is het wachten, en wachten, want het Nieuw Zeelandse stel, dat te laat is met inleveren! Zodat we pas om twaalf uur op weg zijn. Gelukkig gaat onze vlucht pas laat, dus ons maakt het niet zoveel uit, maar de anderen hadden nog een dagje LA geplanned en elk uur minder is natuurlijk niet leuk. Blijken de NZ-landers ook nog schade gereden te hebben en aan de luifel, dus die afhandeling duurt ook nog even.

Rond een uur zijn we op LAX. Wat een gigantisch gebeuren is het hier. Edoch alles wijst zich vanzelf, en voordat we het weten, staan we in de rij, voor de incheck bij Air Berlin.

Nadat we onze banaan, een müsslireep en wat water, "erdoor gejaagd" hebben. Door de douane, wat vlot verliep. En het wachten kon beginnen. Een hapje hier en daar, om de magen te vullen, kost je meteen een fortuin. Ze weten hier dat je niet meer even naar buiten kunt om iets goedkopers te kopen.

De  boarding gate was ondertussen van Gate 150 naar 121 gewijzigd. Gelukkig hadden we dat al gezien, dus hoefden we dat klerestuk, want het was helemaal aan de andere kant, niet te rennen, zoals enkelen wel moesten doen.

Uiteindelijk vertrok het vliegtuig toch nog zo'n half uur later en toen begon de lange nachtvlucht. En die duurde en duurde en duurde héél lang! Er kwam voor mij, omdat ik echt geen oog dichtgedaan heb, geen einde aan. Daarnaast had ik al twee dagen veel last van mijn lies, dus het lekker zitten, zat er niet in. Daarbij is de plaats tussen de stoel voor je ook niet zo groot is .... ik bespaar jullie de gedetaïleerde beschrijving en volsta met "shit"!!

Het is ondertussen niet alleen vrijdag geworden maar ook de tijdszone is gewijzigd, dus we kregen ook nogeens 9 uur extra erbij!
Aan alles komt een einde, dus we kwamen rond half drie in Düsseldorf aan. Bijna een uur later dan geplanned. Taxi Willem stond al klaar en na een rit van een uurtje, waren we thuis.

Het is een fantastisch mooie reis geweest, door adembenemende landschappen, gigantische bergen, canyons en interessante en prachtige nationale parken, extravagant en dat-moet-je-zien Las Vegas, geweldig imponerend San Francisco en druk en groots Los Angeles.

woensdag 25 juni 2014

KOA Avila/Pismo Beach naar Malibu Beach RV Park

Het is nog mistig, en dat is het 's ochtends vaak hier, omdat je dicht bij de zee zit, als we rond half negen vertrekken. We rijden richting Malibu via Santa Barbara en San José.

Het zijn toch nog zo'n 279 km, zeg maar 170 mijl, te rijden. Het is niet al te warm en de mist blijft wisselend, maar niet echt hinderlijk, aanwezig.

Na een pauze rond half elf, zijn we weer doorgereden en kwamen we rond 12 uur in Malibu aan. Een langgerekte plaats aan de kust. Veel surfers, veel geparkeerde auto's en de meest geweldige stulpjes. En net, toen Marjon en ik er een uitgezocht hadden, hoorden we: ".....Deze is net door Beyonce gekocht van Cher ...."!! Hé jammer ....

Tsja .... dan valt je werkelijk niets meer in ....

Op het Malibu Beach RV Park, staan we met mountainview, want Seaview kost niet alleen het dubbele, en dat willen we onze moegestreden creditcard niet meer aan doen, maar we zien de zee nog net zo goed, dus waarom bijna $50 meer betalen. Daar eten we wel iets lekkers van.

Het park ligt een stuk hoger dan de kustweg. Uitzicht is mooi. Maar de kustweg zelf is een lawaaierige rommelige weg. Echt veel buiten de smalle strandstrook, is hier niet te doen.

Marjon is met de voeten nog eventjes in de Pacific Ocean geweest, en dat was .... KOUD!!

Bij binnenkomst hebben we meteen de propanetank laten vullen, 4,7 Gallon voor $18,40, dat is voor vier weken, niet slecht. Morgenvroeg dan nog de tanks legen en vers water vol tanken, en op de weg naar de verhuurder, Road Bear, nog de benzinetank voltanken.

Verder is het hier een mooie camping die de normale voorzieningen biedt.

Zo dadelijk beginnen we de koffers langzaam in te pakken. Het aftellen begint.
Morgenvroeg naar Road Bear en daar de camper weer inleveren ....

dinsdag 24 juni 2014

Van Big Sur Campground naar KOA Avila/Pismo Beach

Hedenochtend, na een evenzo bochtige en onder de bomen door manouvrerend stukkie, via de steile toegangsweg van de camping, van Big Sur Campground naar KOA Avila/Pismo Beach, ruim 180 km gereden.

Vooral het "Scenic Drive"gedeelte, van Highway 1,  duurt lang omdat je met pijn en moeite vaak maar 30 mijl per uur haalt. Je blijft werkelijk onafgebroken aan het stuur draaien, bijremmen, tegensturen, gas bij en terugnemen .....

Rond half elf een koffiepauze ingelast bij een Lodge, annex benzinestation, restaurantje etc.
Koffie was prima, wellicht iets te sterk. Tanken hoefden we hier gelukkig niet want hier kostte de benzine ruim een dollar méér per gallon!

De zeeolifanten lagen heerlijk in het zonnetje, van de warmte te genieten, sommigen gooiden zand over zich heen, anderen snurkten alleen maar wat, een enkeling maakte ruzie met z'n "gewichtige" buurman!

Een 10 tal mijl boven Pismo Beach, in Morro Bay, brood gekocht, middagpauze gehouden en wat gegeten. Ook meteen weer de benzinetank gevuld, want hier zijn de prijzen weer normaal.
Het vervelende is dat we beiden nog altijd iets last van de maag hebbben, ik aanzienlijk minder dan Marjon. Natuurlijk speelt het vreselijke gewiebel op de weg, die we vandaag reden ook een rol, mee.

We zoeken rond twee uur even zuidelijker, de mooi gelegn KOA Avila/Pismo Beach Campground op, mooi knus plaatsje met schaduw gekregen, achter de camper was zelfs een grasveldje .... dus wat wil een mens nog meer?

Morgen richting Santa Barbara en Malibu. Maar vantevoren de gastank nog laten vullen ...

Wellicht leuk om hier de route tot op heden te laten zien, zoals de GPS Logger het weergeeft: